Sista dagen på ekonomistyrning

Äntligen så har sista dagen på denna kurs gått mot sitt slut. Nu kommer det bara att vara två intensiva dagar av pluggande innan den svåra tentan... Fick även besked om att jag fått praktikplats idag. Kommer vara på Volvo Financial Service.

Mille hade varit jätte pigg på eftermiddagen och inte velat sova någon middag alls. Tillslut somnade han lite senare än vanligt och fick sova 15 minuter. Han är på grund av det lite piggare än vanligt och är fortfarande uppe. Klockan är bara sju men han brukar vilja sova redan vid sex snåret ibland =).
Issa ligger och kollar på Pettson och Findus efter en dag på dagis och lek med sin kompis Pontus.

Vi ska snart lägga barnen och sen ska jag och grannen Gunilla kolla på "Flickan som lekte med elden".

Mycket plugg

Ja vi har en svår kurs nu. Tenta på Fredag så det hinns inte med så mycket annat. Ibland måste man dock vila hjärnan lite för annars går inte allt in. Jag och Elina satt några timmar idag. Sen hem och leka lite med Mille och Johan. Och innan vi åkte oc ämtade Issa så stannde vi på MediaMarkt och köpte en ny TV. En stor en, 50 tums. Sitter och kollar på den nu. Ja stor är den!

Mille har börjat fått humör nu.... riktigt humör! Får han inte som han vill blir han sur och slänger sig framåt. Tänk att båda barnen fick mitt humör ;). Issa hjälper till ibland och säger till honom vad han får inte får göra. Hon känner sig lite viktig i sin roll som storasyster =).

Issa har haft en bra dag med mormor igår. Lekpark, prat om tältning, lagat mat, ätit russin, gosat i sängen. Imorse hade Malin och Meela kommit oc ätit frukost med dom. Jag fick sen ett telefonsamtal där mamma/mormor berättade att Malin och Issa hade bestämt att hon skulle följa med dom hem och leka med Noa ett tag. Issa verkar tro att hon kan ta alla beslut själv nu för tiden... Sova hos mormor, åka hem till Malin ;). Klart att hon fick det och när vi hämtade henne ikväll så var hon ifull gång med massa lekar och hade det superroligt.

Nej nu är det tillbaka till skolböckerna i 20 minuter till... sen får det vara nog för idag!

Helgen

Vardagen är här igen och jag har haft en del studier att ta igen efter min resa... Satt några timmar i går kväll så det känns bra. Issa sover hos mormor ikväll så då får jag nog till några timmar ikväll med.

Igår var det en av de två barnmarknader som brukar vara här i Eklanda. Jag och Mille tog cykeln och Issa och Johan tog moppen dit. Det var debut för Mille på cyklen. Hur söt som helst med sin hjälm på! Tyvärr så hittade vi inget där borta men det var mysigt iallafall.

Idag var vi ner på stan men farmor och åt frukost på Fröken Ohlson. Mumma! Liten sväng om på stan och kom hem med lite nya grejer till oss alla. Sen bar det iväg till mormor med Issa. De bestämde träff och övernattning med varandra igår i telefonen, sen dess så har hon tjatat om mormor hela dagen. Att hon skulle få vara själv med henne hela kvällen =).

Nej nu är det dags för välling och lite mys innan sängdags för lillen.

En liten sak som Issa sa i Fredags när jag kom hem:

- "Mamma... När du flög iväg med flygplanet, då älskar jag dig!"

Lillplutten är så söt. Hon grät väldigt mycket när hon vinkade av mig så det var det hon syftade på.

Cykeldags...

Issa provar glasögon på stan...

Skatås förra helgen...

Londonresan

Vi landade Tisdageftermiddag. Tog tåget till Liverpoolstreet och därefter tunnelbanan till vårt hotell. Hotellrummet var i minsta storleken och frukosten inte den bästa. Men för det läget och priset vi betalade så var det absolut värt det. Inte för att vi tillbringade så mycket tid på rummet heller.
Vi gjorde oss lite iordning och gick och åt lite middag och en och annat glas. Jag lurade i Jenny riktig engelsk mat (Steak and ale pie with mash and pies). Hon åt inte så mycket den kvällen =).

Onsdag morgon vaknar vi upp klockan kvart i åtta. Hoppar in i duschen och klär på oss... Går ut för att äta lite frukost innan vi beger oss. Men till vår förvåning var det inte öppet. Jag kollar på klockan som sitter på väggen och ser att den bara är kvart över sju. Jag hade så klart glömt bort att ställa om min klocka. Vi väntade snällt på frukosten och sen begav vi oss ut på äventyr till fots. Genom Hyde Park (där vi bodde), Kensington Palace (Dianas och Charles bostad), Buckingham Palace, Big Ben, London Eye, Picadilly circus, Trafalgar square, Lite lunch däremellan, Oxford street för lite shopping. Sen hem till hotellet för att lämna av lite saker och sen till vår granngata Portobello road/market (Känd från filmen Notting Hill).

Vårt hotell

Kensington Palace

Här inne finns Dianas personliga saker till beskådning

Buckingham Palace

Big Ben

London Eye

Jag och Jenny

Picadilly Circus

En sämre bild på annars så charmiga portobello road

Kvällen avlsutades med middag på Italiensk restaurang...

Torsdagen började som dagen innan men med helt andra saker att se. Först blev det Harrods sem bar det av till Oxford street igen. Primark var så billigt och bra så man kunde inte undgå att göra lite sista shopping =). Vinterjacka för 190 kr till mig själv, jacka till Mille för 65 kr, jättefina underkläder för 12 kr plus mycket mer...
Vi var otroligt ömma i hela kroppen, speciellt fötterna plus att vi ville prova att åka dubbeldäckare så vi hoppade på bussen till Tower Bridge. På vägen så såg vi St: Pauls katedralen och lite annat smått och gott. Vi hoppade av en station för tidigt men vyn var lika vacker ändå. Lite promenad i detta område sen bar det av till hotellet för att vila i ca 1 timme innan det var dags  för middag igen. Hittade en mysig och väldigt populär pub.

Åker buss, självklart högst upp och längst fram

St Pauls katedralen

Tower Bridge

På Freadgen var det bara att packa ihop sig och sätta sig på Tunnelbana, tåg och flyg hem till sina tre underbara som väntade här hemma.

Back in Gothenburg

Äntligen hemma med mina underbara! Resan har varit fantastisk med konstant promenerande mellan olika attraktioner och shopping. Och nu menar jag verkligen konstant promernade. Vi har inte tagit en enda tunnelbana eller buss, förutom till London Bridge sista dagen. Allt har setts till fots och mina fötter är inte glada på mig!
Vi var uppe med tuppen varje dag, även fast vi sa att vi skulle passa på att ha sovmorgon nu när man var barnfri. Duschad och frukostklar redan åtta varje morgon och började våra dagar med lite sightseeing...

Mer information om resan och bilder kommer antagligen ikväll...

Dagen innan London

Jag har haft lite att göra idag. Allt sådant som måste göras samt lite extra så att Johan ska slippa tänka på det nu när han ska vara själv med busfröna...
Nu har jag bara att packa necessären, växla pengar till hotellet (de tar en onödigt dyr avgift om man betalade med kort), hämta Jenny, boka tågbiljetter till och från Stansted och kolla upp vilken linje på tunnelbanan vi ska ta kvar.
Johan har varit på badhuset med båda barnen medans jag har pillat och fixat här hemma. Jag vet inte om jag hade vågat tagit med båda barnen själv dit. Min karl är bra... Han stressar inte upp sig lika lätt som jag gör. Jag hade haft lite smått panik över att ha två småbarn i vattnet själv.
Mille däckade på en gång när de kom hem, Johan likaså. Det var nog lite jobbigt iallafall... =)

Nu ska här förberedas för mat och sen mys resten av dagen. Jag kommer sakna min familj något oerhört men samtidigt ska det bli jätte rolig! Blandade känslor...

Myshelg

Inga måsten... Bara att vakna och inte veta riktigt vad dagen ska bära av. Det blev en tripp till Skatås. Jag och Johan tog varsin barnvagn, promenerade runt slingan, lade oss på en filt, tog upp lite picknick, sparkade lite boll med Issa, Mille kröp omkring i gräset... Underbart! Issa satt till och med i sin vagn hela tiden runt slingan. Nu när hon aldrig åker vagn så verkar det som om att hon tycker det kan vara mysigt ibland =).

Vi har även hunnit med att ha nästan en heldag med fina Riikka. Shopping, fika, lek, hemmaspa, film.

Det är smutsigt här hemma (enligt mig). Men det struntar jag i för en gång skull. Imorgon är det Måndag igen och då kan jag ta tag i alla sysslor som behövs göras. Ingen skola, men behöver plugga lite iallafall, städa, tvätta, packa och sen på eftermiddagen kommer Jenny som ska sova över här inför vår resa till London på Tisdag.

Vaknat på fel sida

Gårdagen slutade så bra med film och gotta med Riikka. Men från att vi vaknade imorse så har allt varit fel, från Issas sida....
Det började vi frukosten. Hon grät igenom hela måltiden. Kaviaren var inte rätt påbrett på mackan, osten låg fel, fel färg på glaset. När vi åkte ner på stan med Mariella så var det gnäll hela tiden. När vi kom hem så gick jag upp och pluggade i några timmar. Jag hörde Johan några gånger hur han fick säga till henne. När jag kom ner igen så ville hon ha täcke på sig när hon kollade på Bolibompa. Jag tog fram täcker lade det över henne. Men då låg det fel, försökte rätta till det men då sparkade hon bara av det, två gånger. Då tog jag bort täcket, då var det fel. Stört gråtandes så gick hon upp på sitt rum... Ja hela dagen har varit fel. Tror bestämt att hon behöver gå och lägga sig snart...

Nu kom hon ner med sina hundögon och bad om täcket igen... Ligger tyst och snällt och kollar på mig.  Visar mig några grimaser och gör lite lejonvrål medan hon vill att jag ska titta på henne. Hon själv orkar nog inte tjafsa något mer tror jag. Denna dag avslutas nog lyckligtvis lika bra som gårdagen, fast denna gång med film med Issa...

Onsdag

Dagen har gått i ett.... Åkte till skolan, mötte sen upp Elina för att äta lunch och vara barnvakt till William medan Elina var på praktikintervju. Vi hade roligt i lekparken där vi gungade, åkte rutschkana, sprang i gräset mm. Gick sen själv till en praktikintervju, cyklade hem, kom hem till två lite trötta och griniga barn som lyckades slå sig hela tiden tror jag. Klämde fingrar, snubblade in i bord. Allt förstorades upp och gjorde 1000 gånger värre ont för att de var så trötta. Efter maten tog jag en gråtandes Mille upp för att bada. Där blev han tyst och lekte jätte glad en lång tid  samt resten av kvällen.
Issa lyckades bli pigg någonstans mellan middag och Bolibompa, såklart! Men lyckades ändå somna runt 20:00 snåret. Då blev det Idol, lite godis och mys för mig och Johan.

Idag ska Johan och Mille förmodligen åka till badhuset medan Issa är på dagis. Själv ska jag snart åka till skolan och ha lektioner om Finansiell strategi och Cash management hela dagen.

Tio månaders kontroll (1 månad för tidigt)

Idag var det dags för Milles 10 månaders kontroll. Ja han är ju bara 9 månader, men förra gången vi var där så sa dom att det inte gjorde något då han redan kunde allt som en 10 månaders ska kunna.
Allt hade gått bra enligt Johan. Växt både på höjd och bredd =). Han hade dalat lite i viktkurvan men de hade sett när de tjuvkikat på honom i väntrummet att han är väldigt aktiv så det var inte så konstigt. Klarat alla "tester" galant och så vidare...

Själv har jag haft en heldag i skolan. Hjärnan är helt förstoppad av informtion nu. Det kommer bli en tung tenta vi har framför oss...

Idag är det min så kallade lyckodag... Alla mina älskade serier har börjat igen. Jag har en hel DVD full med gobitar att kolla på ikväll.

Mys på stan

Med Malin, Noah, Meela och mormor. Åt lunch på uteservering i det fina vädret och hittade även kläder till lilla Emilia (Ninas dotter). Skulle äntligen få träffa det lilla underverket idag men vaknade upp med ont i halsen så jag vågar inte åka dit. Så typsikt!
Var också på intervju inför praktiken. Jag får svar nästa vecka så nu är det bara att hålla tummar och tår.

Mille flyger fram här med sitt lazy leg. Han ser så rolig ut när han kryper omkring med denna roliga stil. Skriker några glädjetjut titt som tätt medans bilarna går med väldans fart runt, runt i huset.

Här kommer lite bilder från gårdagens knattelopp. Issa och hennes kompis Pontus var så duktiga så. Om man bortser från att de efter ca. 50 meter hoppade upp i Johans famn. Johan fick sen springa bärandes på dom till mål =). Inte lätt med all uppståndelse och folk som hejar på en. Väl i mål fick de medalj och mycket annat smått och gott.

Innan loppet... nummerlappen på plats

Issa och Pontus

Äntligen i mål

Issa tittar lite skeptiskt på clownen

Knattelopp

Idag ska vi iväg och springa, eller Issa ska springa. Till förmån för sjuka barn på Drottning Silvias barnsjukhus. Det var dom som räddade livet på vår prinsessa för två år sedan så det är bara en självklar sak för oss att göra detta lilla för att hjälpa till! Bor ni i Göteborg så kom och var med vettja!!

KNATTAR SPRINGER FÖR SJUKA BARN

42 195 centimeter som gör skillnad!

Söndagen den 13 september genomförs Centimetermaran i Haga där barn upp till 125 centimeter får en chans att gå eller springa en hundradels maraton till förmån för patienterna på Drottning Silvias barnsjukhus.

Loppet som är 42 195 centimeter (421,95 meter) långt och går genom Haga är öppet för alla upp till 125 centimeter. Hela startavgiften på 50 kronor går oavkortat till att göra skillnad för patienterna på barnsjukhuset.

Alla barn som är med och tävlar får en individuell

Registrering och uthämtning av nummerlappar från kl. 12.00 (första start ca. 13.00). Startavgiften betalas kontant på plats. Antalet tävlande är begränsat och föranmälan kan göras på: [email protected] (Uppge:

Oavsett om du har barn som är med och springer eller om ni kommer som publik. Missa inte denna folkfest. Kom till Haga söndagen den 13 september för att vara med och göra skillnad för barnen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus du också!

För ytterligare information: www.centimetermaran.se och frågor: [email protected] Arrangörer: Haga Företagarförening och What a Diff.

nummerlapp, målgångsfika, belöningspåse samt en alldeles egen guldmedalj. VAR och NÄR? Söndagen den 13 september vid lekplatsen mitt i Haga (nedanför Skansen Kronan, mellan Östra Skansgatan och Kamponjärgatan). Namn, Ålder, Längd, E-post). Eventuella restplatser registreras på tävlingsdagen.

Helgen är här

Och jag njuter för fulla muggar... Igår kväll kom mamma på besök. Vi kollade på Idol och pratade om allt mellan himmel och jord. Jag var dock trött och somnade redan vid halv tolv. Mamma sov över här så Issa passade på att springa ner och mysa med henne när hon vaknade imorse.
Vi var sega hela förmiddagen. Visste inte riktigt vad vi skulle göra.... Liseberg, badhuset eller något annat... Mariella ringde precis i rättan tid och vi stack med henne till loppis. Fyndade en fin cykel till Issa för 60 kronor. Rena kapet! Sedan blev det fika i Linnè. Mys, mys...

Nu ska jag ta och göra mig lite iordning. Eller iordning och iordning. Jag ska klä på mig iallafall, smink orkar jag inte ens tänka på. Sen ska jag, Jasmin och Darrja gå på bio.

Kraven ska sänkas

Plugg, plugg, plugg... däremellan jobba... Och hem och vara mamma. Jag har förmågan att inte lyssna på min kropp och bara fortsätta i samma ilfart som mitt liv går i. En jobbarkompis fick mig att fundera lite igår när vi satt och pratade på jobbet. Hon tyckte det var helt ofattbart att jag orkar studera 100%, ha två barn hemma och inte nog med det jobba titt som tätt. Jag själv lever i denna karusell så jag tycker verkligen inte att det är så konstigt och ofattbart. Men om jag tänker efter så har jag den senaste tiden börjat att få huvudvärk (som jag aldrig haft tidigare), yr (lågt blodtryck), trött mm väldigt ofta... Johan bara suckar varje gång jag kommer hem och klagar på att jag mår piss samtidgt som jag tar fram dammsugaren eller trasan. Jag tycker verkligen inte att jag är speciell som gör allt detta eller något. Det finns ensamstående mammor som gör allt detta plus lite till. Jag har turen som har världens bästa fästman! Men kroppen säger ifrån och kraven måste sänkas....  Bara det att det är lättare sagt än gjort. Men från och med nu så gör det inget om det är lite smuts på golvet. Eller?! Hmm... kanske ska sänka kraven nästa vecka.

Idag var det mest genomgång på sådant vi läst tidigare i skolan, kassaflödsanalys. Det var underbart att cykla hem från skolan idag. Sol, ingen storm som det alltid annars är och luft i mina däck (varit lite slarvig med att pumpa) =). Kom hem till en trött Mille och en pigg Issa. Johan tog med Issa och grannpojken till lekplatsen och jag försökte underhålla Mille så gott jag kunde. Han är så grinig och ledsen så fort jag kommer hem. Trodde att han skulle bli mindre mammig nu när jag börjat skolan. Men det har blivit trippelt värre... Ibland är det mysigt när han burrar upp sig i bröstet på mig när jag bär honom, ibland känns det som han har växt fast i mig =).

Ovanlig sovplats

Igår kväll när Issa gick och lade sig så var hon tyst som en mus... Man hörde att hon smög omkring på sitt rum lite för att hämta böcker och så som hon brukar göra. När sedan jag och Johan skulle gå och lägga oss så kikade vi in på henne. Hon satt då och sov i sin sackosäck. Vi tog en bild men efter att Johan omprogramerade sin telefon imorse så försvann den... Typiskt!

Tisdagkväll

Dagen i skolan var bra... Mycket räkna på förmiddagen och sedan lite kassaflödesanalys på eftermiddagen. Imorgon är vi lediga men jag ska sitta hemma och plugga medans Issa är på dagis och Johan och Mille är borta hos en kompis. Vi fick även tillbaka tentaresultatet från excelkursen efter två långa veckor. Klarade den och det känns så klart jätte bra =).

Mille var en sväng hos mormor mitt på dagen idag när Johan var hos tandläkaren. Han hade inte sovit något så klart. Han sover så lite middag den lilla rackaren. Sammanlagt högst 1 timme om dagen för det mesta. Han verkar tro att han är äldre än vad han är. Imorgon fyller han hela 9 månader!
Han har varit hack i häl på mig hela eftermiddagen. Gnäller så fort han ser mig och ställer sig upp mot mina ben och vill att jag ska bära honom hela tiden. Issa säger "Han är lite mammig" och jag bara nickar och håller med =).

Nu ska jag ner och hänga lite tvätt sen blir det soffan hela kvällen faktiskt!

Tisdag morgon

Det blev lite stressigt innan vi åkte från Kil igår. Jenny kom på och påminnde mig om att jag skulle jobba kväll (ett pass som jag totalt glömt bort att jag hade tagit åt mig). Så det var bara att sticka iväg och hoppas att vi hann fram i tid. Resan var jobbig. Mille som vägrar att åka bil skrek i 27 mil, förutom den fösta halvtimman han sov. Issa försökte göra honom glad och klappade händerna och försökte överrösta honom med Pippi Långstrump sång. Jag kände mig halvt som halvt död när vi anlände till jobbet precis 15 minuter innan jag började jobba. Behöver väl inte säga att det var ett tungt arbetspass jag hade framför mig....

Helgen i övrigt har varit jätte bra. Mille har dock varit OTROLIGT mammig... Han har inte släppt mig med blicken på hela helgen. Han har storgråtit om jag varit inne i duschen mm. Så har han aldrig varit innan. Issa hon har varit som ett ljus hela helgen och jätte snäll. Det har varit lite mer liv och högre ljudnivå under helgen som de inte är vana vid så de har reagerat på lite olika sätt.

Idag är det skola hela dagen. Kommer bli mycket räkna och räkna idag....

Lite bilder:

Ännu mer tänder på G och man tar vad man har att bita på =)

Barnen nere på Storgatan i Kil

Mille hjälper pappa att bygga

Svampplockning

Kil

I Fredags var Mille på återbesöket för sina öron. Högra örat var fortfarande inte 100% bra än. Men som tur var inget de behöver behandla. Så ytterligare en efterkontroll om en månad sen hoppas vi att det är bra!
Vi satte oss sen i bilen och for upp till Kil. Vi kom fram till god middag hemma hos syster Jenny. Lite besök hos faster Maria och lite Wii spel =).
I Lördags så var vi hela dagen hos Maria och Putte och träffade även mina kusiner Carro med hennes lilla bebis Adrian, Veronica och Fredrik. Åkte sen hem till Jenny igen och lagade mat och drack lite vin. Jag och Jenny hade sen en utgång i Karlstad. Trevligt!
Idag har vi träffat Johans bror Johan, Katarina, Ida och Jenny. Tänk att både jag och Johan har syskon i lilla Kil. Märkligt =). Sen bar det iväg till skogen. Det var dags för svampplockning. Barnen sprang omkring med pinnar och hade det trevligt och Mille turades vi om att bära omkring på. Ganska omöjligt att ha vagn i skogen. Vi kom hem med två kassar svamp så nu blir det mycket svamp i maten till hösten.

Imorgon åker vi hem och då kommer det lite bilder!

Halvdag i skolan

Idag slutade vi redan klockan 12. Jag tycker att jag tar in mer information vid dessa halvdagar. Men det är väl klart, hjärnan hinner inte bli fullproppad =).
Sissi följde med hem på en fika efter skolan och följde även med och hämtade Issa på dagis. Det var roligt att ha henne här. Vi har inte hunnit träffas så mycket den senaste tiden... Men nu har jag henne i samma kurs en månad framöver så då blir det mycket tid tillsammans.

Issa har varit speedad hela dagen trots sin förkylning som inte är helt ok än. Mycket energi förbrukades som sedan resulterade i att hon åt världens största middag. Sin älskade fiskgratäng...
I Tisdags så tog jag fram termometen för att kolla om hon hade feber. Jätte roligt tyckte hon som sedan tog tempen själv varje 10 minut hela dagen ungefär. Enligt henne själv så hade hon feber... 23 grader stod det sa hon.

Mille har gått och blivit hes... Jag tror att det beror på hans svåra förkylning medan Johan tror att det beror på att han gråtit. Heta diskussioner här hemma ;)

Imorgon bär det av till Kil och släkt... Trevligt!

Ingen tid över

Nu när skolan börjat på riktigt finns inte så mycket tid över längre.... Komma hem vid fem snåret, äta middag, umgås med barnen, göra iordning barnen för läggnig, lägga barnen, plugga till lektionen nästa dag... Sist men inte minst där jag är nu, trött och hopp i säng!

Bjuder på ett samtal med Issa idag:

Issa: Vet du vad jag sa till fröken idag?
Jag: Nej
Issa: Fröken jag vill inte ha morötter.
Jag: Sa du så? Varför ville du inte ha morötter då?
Issa. Jag ville inte ha morötter?
Jag: Men varför?
Issa: Jag ville inte ha morötter.
Jag: Nej men VARFÖR?
Issa: Varför vill inte jag ha morötter?
Jag: aaaa varför?
Issa. Nej jag vill inte ha morötter
Jag: Nehe (kände att konversationen inte skulle leda någonstans =) )

GODNATT!

Hemmadag

Johan har påbörjat vår renovering och utbyggnad på vårt gästrum. Väggen är nere och rummet är dubbelt så stor som innan. Perfekt! Nu är det bara målning, lägga golv och inredning kvar, men det kommer vi ta sakta men säkert framöver.

Hela familjen utom jag "peppar, peppar" är sjuka nu. Förkyld mm och Issa har varit hemma från dagis idag. Konstigt att inte jag blivit det än. Annars är det alltid jag som åker dit på grund av att Mille är som ett plåster på mig. Och nu är inte den bästa tänkbara tiden för en förkylning och feber då smekmånaden i skolan är över och allvaret börjar på riktigt imorgon.
Sitter och läser företagsanalysbok för tillfället och har sisådär 70 sidor kvar till lektionen imorgon... Så det är bäst att sätta fart istället för att sitta här och blogga =).